CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

masam manis

Khamis, 24 November 2011

Nasihat atau tidak nasihat

ِ
 
Ada orang yg jenis bukan tak dengar nasihat, tapi kalu nak nasihat dia kena dengan nada lemah lembut.Kalu ditegur dgn nada keras atau kasar, hatinya akan memberontak..
 
Tapi ada juga kalu nak tegur dia kena cara yg agak kasar..Sebab kalu lembut, tak lut...
 
Emmm..susah nak belajar memahami hati orang..kalu anda, bagaimana pula...ceciter.. 

7 ulasan:

Miera Akmalina berkata...

Assalamualaikum.. pndpt myra pun lbih krg jgk . nak bagi nasihat tu kna ikut cra dy . try dgn lmah lmbut . sebab kdg2x org xmau ikut . tapi org yg xmau ikut ni slalunya dia pkir kita nak berlagak pandai . that's all .

Al-Saaleika berkata...

Myra, emm mungkin ade gak yg fikir org bagi nasihat nak berlagak pandai..

Dan tidak semua org kena guna pendekatan yg sama, kann

Joel Leslie berkata...

kalau saya ni, kena marah secara lembut (berbentuk teguran) mmg senang nak terima. kalau dimarah secara kasar(ditengking,diteriak), susah sikit nak terima sebab tak tau la. takde mood kalau dimarah dngn cara kasar. diri sendiri pun nak marah. dengan nada lembut, senang je nak cuba memperbaiki kesalahan diri tu ;")

apa-apa pun, janganlah pula kita ni secara nak org marah kan? mesti pandai jga hati semua org. semua org gembira, dunia pun aman! :D

bersama kak Es berkata...

ibarat bola yang yang di baling ke simen yang keras..lantunan balik ke kita makin kuat..

nasihat dengan penuh kasih sayang biasanya penawar kepada segala masalah. Cuma kesabaran kita je kena lebih..

ibarat air dengan batu...selembut titisan air itu pasti dapat melekukkan batu yang keras..walaupun mengambil masa yang agak lama...

Al-Saaleika berkata...

Yupp ..tepat sekali kak es

Nida berkata...

Salam..

Kalau Kak Nida ikut mood dan siapa yang menegur.. kalau insan yang tak berapa nak rapat tapi tiba2 tegur kita dengan kasar.. mungkin agak payah nak terima kot. Tapi tengok jua apa kesalahan kita, kalau salahnya kecil, tapi tegurannya macam salah tu besar.. memang tak lut ler rasanya...:)

Al-Saaleika berkata...

Hehehe..ok Kak Nida..faham faham